![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg1Oq2Za3fJoCc_n1m-nAd_pEqaifnqus91VhpVOUdpu30v10rh0YCIsMhlX-zvIlsohz9scXvNFwDNDUfULpoIpGD6dfcmmi0O1HjrJ9v9ycnkcl2FZkp2SVrRmUDbBgMN1OyNl-Iu3Fc/s320/la+tigre+e+la+neve.jpg)
La Tigre e La Neve
Roberto Benigni
Recensione
Mike Peraino
La Tigre e La Neve. Con questa frase si possono fantasticare immagini molto poetiche. Certo ci sono la tigre e la neve, ma c’è qualcosa di più, un tipo di fluidità dove le parole scorrono come l’acqua. Le due parole sono messe in giustapposizione come l’amore e la guerra in questo film. Il metodo di giustapposizione è usato spesso di Benigni. Lui mette due idee opposte faccia a faccia per dare un senso di contraddizione e realismo, perché nella vita le cose non vanno sempre come vogliamo. Nei suoi film Benigni usa spesso la commedia contro la tragedia ed i risultati sono belli. Con solo un lato di questo metodo, il film non avrebbe la capacità di catturare l’attenzione dell’audience. Come molti altri dei suoi film lui ha usato il tema dell’amore, un amore forte che non morirà mai.
La Tigre e La Neve è uscito nel 2005 e ha luogo a Roma ed in Iraq. Il regista, e il personaggio principale è Roberto Benigni. Gli altri attori sono (la sua moglie) Nicoletta Braschi, e Jean Rino. Il film
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjRGmhsK-gd2ZoBW2ZFIa52ftYLrbx9aAELuhQc4AYN61feXr7MjES_LmBhC9by5QNPXEXDgXD4OLobUhlQyrkJSadGgd2upeafF1iLLO9b3055sHbVIAb-EYezpYzlNG8QpAOl2-1XgOc/s320/23.jpg)
Il film comincia con una scena surreale di un matrimonio dove Attilio (Benigni) arriva confuso e vestito in pigiama. A questo matrimonio lui sposa il grande amore della sua vita, ma non senza affrontare alcuni problemi, finalmente scopriamo che è un sogno e che lui sogna la stessa cosa notte dopo notte. Lui si sveglia e deve portare le sue figlie a scuola e arriva con 30 minuti di ritardo, ma dice “ah si ma sono 30 minuti precisi”. Qua capiamo un po’ la sua personalità. Lui è eccentrico e creativo e questi sono buoni aggettivi per il poeta ed il professore di poesia che lui rappresenta nel film.
Durante il film Attilio vorrebbe vincere il cuore di Vittoria, ma i suoi tentativi falliscono. Quando un compito porta Vittoria a Baghdad lei è stata ferita e messa dentro un ospedale improvvisato. Il momento in cui Attilio scopre questo lui prova a trovare un metodo per andare a Baghdad. La maggior parte del resto del film è dedicata allo sforzo di Attilio a salvare Vittoria. Ci sono molte cose buone che succedono a lui e ci sono molte cose brutte che succedono a lui ma l’amore e il suo motore.
Secondo me ogni parte di questo film ha un po’ di poesia e la ragione è che il linguaggio e la sceneggiatura sono scritti in maniera lirica. La mia scena preferita, e più poetica è quando Attilio spiega il significato di poesia. (http://www.youtube.com/watch?v=FAWMwSstg3Y&feature=related) Qua abbiamo l’opportunità di vedere chi è il vero Roberto Benigni e non solo l’attore. Penso che questa scena mostri che cos’è la poesia in ogni modo. Non è solo una parola, una maniera di scrivere, o qualcosa da studiare, ma è un modo di percepire il mondo, la natura, e tutto quello che vediamo ogni giorno: è un maniera per capire. In questa scena Attilio dice che dobbiamo vedere, non guardare, ed io sono d’accordo con lui. Vedere significa che capiamo qualcosa e osserviamo o stiamo attenti. Quando guardiamo qualcosa, per esempio, la tv, non dobbiamo usare l’intelletto. Possiamo guardare senza attenzione. Mi raccomando…vedete!
Informazione su Roberto Benigni http://www.geocities.com/SouthBeach/Club/4154/Benigni Questo sito è in inglese ma ci sono delle belle informazioni.
http://it.wikipedia.org/wiki/Roberto_Benigni
Cos’è info senza di wikipedia?
http://www.tuttobenigni.it http://www.youtube.com/watch?v=CO8K5TOtHEs&feature=relatedUn’intervista di Roberto Benigni Altre recensioni http://www.nonsolocinema.com/nsc_articolo.php3?id_article=1723 http://filmedvd.dvd.it/drammatico/la-tigre-e-la-neve-2
3 comments:
Benigni does it to me every time! Truth be known this is only the second Roberto Benigni film I have ever seen, and truth be known again, it does not take much to make me cry, but I was a wreck through the entire Baghdad portion of the film. I have yet to watch another actor who exhibits such lighthearted comedy and yet such passion in times of utter tragedy.
I have a habit of connecting elements from one movie to another that I have seen in the past—I suppose it is my way of trying to understand what directors are thinking when they create a piece of art. Bridging these commonalities helps me to identify my position on a film. I guess. Anyways, this film was no exception. I found that the surprise twist of who the characters really are reminded me of Nina Takes a Lover and the idea of doing anything and everything however impossible it may seem for the love of your life left me just as blubbery as the time I saw it in Harrison’s Flowers.
This film certainly is poetic. I think that if Benigni teaches us just one thing in his films it is that a zest for life and for words is a must. There is so much playfulness in everything that he does, as an actor and as a director. Mike makes mention of his many uses of juxtaposition—tragedy and comedy, surrealism and realism, etc.—and I think that even in the film’s title we are constantly encountering these elements of hard and soft that provide for a great ebb and flow of the emotions. He gives us a little hope (i.e. he finds an oxygen tank) and then crushes them to bits (i.e. she’s not getting enough nutrients), back and forth, back and forth. It is bittersweet in that the conversation between Atillio and Vittoria is usually never on the same page—the dialogue is all over the place or one of them is unconscious—but through speeches with other people (their daughters, for instance) and desirous glances, the viewer can see that there is a heartfelt connection between the two that will span the continents.
Atillio explains in a beginning scene to his daughters why he wanted to become a poet: so that he could learn the most perfect words to make people feel what he had felt when he tells a story. It is this self-reflection that just makes an English major like me melt!
Benigni; he’s great period. The Monster; Fabulous. Life is Beautiful; a Masterpiece. I’m always in the mood to watch anything in Italian, even a church mass for goodness sakes. So naturally when I knew I was watching a Benigni movie my eyes lit up with excitement. To be honest though, I wasn’t really as impressed with this movie as I was with the others. La Tigre e La Neve is a good movie but there is something that it doesn’t fulfill so well after you’ve watched some of Benigni’s better work. I wasn’t left with that thought it my head like the last movies, “Now that’s Benigni”. Shocked, I even asked some Italian friends of mine is they had seen the movie and I got answers like “people told me it was bad so I didn’t even bother” or, “what kind of title is that”. I guess you can’t judge a book by it’s cover, or in this case by it’s title. Don’t get me wrong, the movie was enjoyable, but this time I’m questioning it. Did I like it because I enjoy listening to Italians speaking or because it was a good movie?
Here’s some laughs if you’re interested: http://it.youtube.com/watch?v=5QN8ttymjuo (Nicoletta Braschi is always great, especially when she’s getting married to Roberto Benigni in his underwear)
http://it.youtube.com/watch?v=Phk_o91gzEU&feature=related ( this one is typical Benigni energy- pay attention to his explanation of poetry)
After seeing Benigni’s performance in Life is Beautiful, I knew La Tigre e La Neve was going to have some high expectations to live up to. I even read several reviews on other websites which concluded the film to be a “bad” Benigni film.
Even after reading all the bad reviews, I still enjoyed the film. Benigni can always easily convey comedy through any situation which he may be in whether it’s in his class while teaching at the university, speaking to the unconscious Vittoria in the hospital, getting caught in a minefield or throughout other scenes in Baghdad where one would think there could be no comedy. No matter how grave the situation, somehow, Benigni does it.
I find it interesting how in every Benigni film I have seen (Il mostro, La Vita e Bella, and now La tigre e la neve) Benigni always has his real life wife by his side, Nicoletta Braschi, who plays Vittoria in La tigre e la neve. It’s something you don’t typically see, especially with American movies.
Post a Comment